Vindinge
kirke med altertavle (c 1500) fra Claus Bergs værksted.
altertavle: oprindelig et krucifiks, flankeret af to figurer, Maria og Johannes. De ældste danske altertavler er de »gyldne altre«. I gotisk tid udvikledes de såkaldte skabstavler med et hovedfelt samt fløje, der til daglig var lukket ind over hovedfeltet, men foldedes ud på helligdage. Hovedfelt og fløje var indvendig forsynet med udskårne, malede figurer. Midtfeltets komposition var oftest en korsfæstelsesscene, Anna Selvtredje og i sengotikken næsten enerådende Golgathascenen.
Sidefløjene domineredes af apostlene, helgener og patriarker. Disse figurrækker afløstes isengotikken af scener fra Kristi liv, skildringer fra Bibelen eller helgenlegender. Reformationens modstand mod billeddyrkelse medførte mange steder afskaffelse af de mange gotiske altertavler. Stort set samtidig nåede renæssancen til Danmark, og altertavlerne fra denne periode er i den tidligste form katekismustavlen med påmalede skriftsteder, men ellers uden figurer. I senere renæssancetavler optræder en ny form for figurog billedudsmykning.
Selve altertavleopbygningen blev arkitektonisk, idet tavlens midtfelt flankeres af et eller to par søjler og eventuelt trekantsgavle. I højrenæssancens tavler kan søjlerne eller andre bærende konstruktioner være atlanter, karyatider eller hermer, og i bruskbarokken blev altertavlernes dekorationer endnu mere overdådige; i tavlens rammeværk indføjedes faunmasker, putti, løvehoveder m.m.
Højbarokkens rammeværk kan være helt opbygget af akantusranker eller vinløv. Ellers er opbygningen den samme med midtfelt, hvis overbygning hviler på enorme søjler, og kan være en brudt frontispice, der flankerer skypartier omkring Jahve-tegnet eller Guds øje (et øje i en ligesidet trekant). De relativt få klassicistiske altertavler i danske kirker er ganske enkle og strengt opbyggede, men følger ellers tidligere udformning. En del renæssancetavler i Danmark mistede i 19. årh. deres karakteristika, idet der i midtfeltet placeredes et lidt sødladent maleri.
.............................................................................................................