bal'let (fransk): i vid betydning kunstdansen, først og fremmest som den udøves af professionelle dansere inden for teatrets verden. I 13. og 14. årh. anvendtes betegnelsen ballate (ballader) om de særlige viser, der brugtes som akkompagnement til dans. Senere udvidedes begrebet til at omfatte de forestillinger, der oprindelig opstod ved de italienske hoffer og hvori dans var hovedingrediensen. Ordet betegner såvel det værk, der udføres, som den trup, der udfører det. I snæver forstand bør der skelnes mellem ballet som et danset teaterværk, hvori en ide eller handling udvikles, og et divertissement, der betegner en række danse uden indre sammenhæng. Sondringen gennemføres nu sjældent, idet enhver danseforestilling oftest averteres som ballet.
Ballet. De fem positioner er udgangspunkt for alle ballettrin.
I første position [A] er hælene samlet; i anden [B] og fjerde [D] er fødderne 30 cm fra hinanden; i tredje [C]. fjerde og femte [E] er fødderne parallelle.
"Ballerina på proscenium". et af den franske maler Edgar Oegas' talrige ballet billeder fra sidste del af 19. årh.
Den italienskfødte franske danser og koreograf Gaetano Vestris;
Maria Taglioni, en af romantikkens store skikkelser.
Den østrigske danserinde Fanny Ellsler (1810-84) i "Le diable bolteux«.
Vaslav Nisjinskij og Tamara Karsavina i "Le spectre de la rose". opført af Diaghileffs kompagni, Le Ballet Russe.
En storslået opførelse af Tjajkovskijs "Tornerose« på Covent Garden, London, med Margot Fonteyn og Robert Helpmann.
Tjajkovskij-ballet; Natalja Bessmertnova og Nikolaj Fadejetjev i en pas de deux fra »Svanesøen«;
Tjajkovskij-ballet; Carla Fracci og Rudolf Nurejev i »Tornerose«.
en scene fra Shanghaiballettens revolutionære repertoire.
New York City Ballet, ledet af George Balanchine, opfører balletten »Agon« til musik af Igor Stravinsky.
Dansere fra Kirov-balletten i Leningrad i en scene fra »Spertek» med musik af Katjaturian.
Margot Fonteyn og Rudolf Nurejev i Frederick Ashtons ballet "Marguerite og Armendmed musik af Franz Liszt.
.............................................................................................................