en heliumballon i stor højde
[ba'lõ] (fransk): luftfartøj lettere end luften, uden styre- og fremdriftsanordning. Man giver en ballon opdrift ved at fylde det af tyndt, lufttæt materiale fremstillede og som oftest kugle- eller pæreformede ballonlegeme med en luftart med lav specifik vægt og kaste ballasten, som medføres i en kurv eller en sæk under ballonlegemet.
1. Ballon fyldt med varm luft fremstilledes 1782 af Joseph og Etienne Montgolfier i Frankrig; samme år blev en anden fransk ballon, fyldt med brint, prøvet af professor J. A. C. Charles.
De første ballonfarere blev grev d'Arlandes og Pilâtre de Rozier, som 1783 steg op med en montgolfière fra Paris.
Længste ballonfærd (3052,7 km) er foretaget af tyskeren Berliner 1914, mens største højde (34.690 m) blev nået 4. maj 1961 af to amerikanske marineofficerer.
Balloner falder i to hovedgrupper. Den ene er friballonen, hvis bevægelsesmuligheder er ubegrænsede, men afhængige af vindretningen; hertil hører sondeballoner, anvendt til meteorologisk-videnskabelige målinger i atmosfæren. Den anden er standballonen, som under opstigning er forankret til et fast eller bevægeligt punkt på jorden; hertil hører spærreballoner, som anvendt i stort antal kan forhindre luftangreb fra lav højde, og lænkeeller drageballoner, tidligere af betydning som observationspost under indskydning af artilleri.
Balloner stiger, fordi den gasart, de indeholder, er lettere end luften. Kontrollen begrænser sig til at bringe ballonen til at stige ved afgivelse af ballast [A] og til at dale ved afgivelse af gas [B]. Et slæbetov [C] giver stabilitet og nedsætter farten ved landing, da springklappen rives op [D], så gassen kan slippe ud.
Løftekraften af 28 m³ af forskellige luftarter vises her.
kurven eller gondolen er ved hjælp af solide tove ophængt i en krans, som samler de hængeliner, der udgår fra nettet omkring ballonen.
Tryk fra 18. årh.: en montgolfiere, varmluftballon;
Tryk fra 18. årh.: den historiske opsendelse af en enerliere, brint ballon, fra Tuilerierne i Paris 1. december 1783 med dens opfinder, fysikeren Jacques Charles, og mekanikeren, Nicolas-Louis Robert, om bord.
.............................................................................................................