Principtegninger af tre typer. (1) Turbojetmotoren
(reaktionsmotoren). Luften sammentrykkes i kompressoren og går gennem
forbrændingskamrene. Her tilføres brændstof som vedligeholder en jævn flamme.
Forbrændingsprodukterne strømmer gennem turbinehjulet og ud i det fri. (2)
Ramjetmotoren (athodyd). Luften sammentrykkes alene af det ramtryk der
fremkommer ved at fartøjet bevæger sig med store hastigheder (mach 0,7 er
nødvendig). (3) Pulsmotoren. Luftindtaget har en automatisk ventilanordning,
bag hvilken brændstoffet kontinuerligt sprøjtes ind i forbrændingskammeret.
Arbejder med pulserende forbrænding.
Jetmotor, [dƷet-]: forbrændingsmotor der i
hovedsagen er opbygget som en gasturbine, men udnytter bevægelsesenergien hos
forbrændingsprodukterne til skabelse af fremdrift i stedet for at drive en arbejdsturbine.
Jetmotor består i princippet af et rør, hvor luften suges ind fortil, blandes
med brændstof og antændes. Ved forbrændingen strømmer gas ud gennem rørets
bagende med stor hastighed. Ved reaktionen opnås et fremdrivningstryk. Jetmotor
anvendes i moderne fly.
........................................................................................................................