: populær betegnelse især i 1950erne for mandlig
ungdom som i bander kørte omkring på store, hurtige motorcykler iført motortøj
af læder. Læderjakker som hovedsagelig udgik fra arbejderklassen, udtrykte sig
gennem selvhævdende og voldelig adfærd, ofte rettet mod andre afvigergrupper i
samfundet. Betegnelsen blev i slutningen af 1960erne afløst af rocker og vild
engel.
I 50erne blev »unge« for alvor etableret som en
social problem-kategori. Siden er ungdomsproblemet blevet langt større. Der er
kommet hash og hårde stoffer samt etniske minoritetsunge til. Og så er de unges
subkulturelle liv ikke længere bare en fase på vejen til et normalt voksenliv.
I visse grupper er »ungdomskulturen« blevet livslang.
Et sted i den vidunderlige billed- og tekstbog
»1950’erne«, en slags katalog til Golden Days-festivalen med tema 50erne, står
der: »Ungdommen har altid været et problem«. Og sociologen Henrik Dahl har i et
indspark om »Nutidens ungdom« (Berlingske 10. september) ganske enkelt hævdet,
at »Ungdommen blev opfundet i 1950erne«.
For egen regning vil jeg mene, at i 50erne blev
»unge« for alvor etableret som en social problem-kategori med dertil hørende
eksperter, betænkninger, institutioner osv. Men allerede i 1920erne og 1930erne
var flere af sociologerne fra den såkaldte Chicago-skole beskæftiget med at
studere opkomsten og karakteren af ungdomsbander i de amerikanske storbyer.
Herhjemme blev der i 1945 nedsat en
Ungdomskommission på baggrund af nogle problemer med unge, som allerede havde
vist sig i 1930erne. Og som ikke afventede Ungdomskommissionens betænkning, der
først kom i 1952. I mellemtiden havde handlekraftige kredse startet
socialpædagogiske reservater som Vesterbro Ungdomsklub og Thomas P. Hejles
Ungdomshus i 1948 (PUK - Politiets Ungdomsklubber fulgte efter i 1952).
En større krig med en ydre fjende syd for Danmark
skulle overstås, før ungdommen som samfundsfjende kunne træde i karakter i de
50ere, som nu igen træder frem for os på Golden Days-festivalen.
Selv tilhører jeg den store 1946-årgang, og
selvfølgelig har de mange fotos i »1950’erne« taget mig med en tur ned ad
Memory Lane. Her må det være nok at berette kort om en dreng fra Korsør og hans
forelskelse på distancen i Gitte Hænning med de mange kloge tanker i hendes
hestehale-knold (sangen »Jeg vil giftes med farmand«), respektive drømmen om at
blive en succes som sangeren Laurie London fra arbejderkvarteret Bethnal Green
i London.
Overgangen fra dreng til ung kom fra Amerika med
film som »Vild Ungdom« (Marlon Brando) og »Vildt Blod« (James Dean).
Barndommens sødmefulde Gitte blev kasseret til fordel for mystiske og farlige
Natalie Wood som først Judy i »Rebel Without a Cause« (»Vildt Blod«) og senere
som Maria i »West Side Story«.
At være ung, lærte jeg fra filmene, var at bevæge
sig på kanten af samfundet og udsætte sig selv for farefulde situationer. Nå
ja, måske var det ikke lige det, der trak i mig. Slagsmål, få tæsk, blive taget
af politiet og blive dolket til døde som i »West Side Story«s bandeopgør var
ikke noget at stræbe efter. Det djævelske væsen, som alligevel førte mig lidt i
den retning, hed Natalie Wood. Dybden og bekymringen i hendes mørke øjne. Når
så megen kvindelig skøn- og skrøbelighed ville give sig hen til rødder og
bandeledere, måtte det jo være den vej, der skulle gås for at komme i
betragtning hos de lokale Natalier.
Sagt på en anden måde, mange af 50ernes pæne piger
følte sig tiltrukket af ballademagere og oprørske fyre. Jeg havde i det små
fået bevis for dette, da jeg spillede med i Halsskovskolens årlige komedie i
1958 og skulle ryge en cigaret på scenen som én af Estrid Otts »De Pokkers
Unger« (1945) fra Vesterbros baggårde i København.
Men ellers var problemet for os uartikulerede
før-ADHDere at finde noget, som vi kunne revoltere imod. Først i voksenalderen
indser jeg, at Johnny (Marlon Brando) i »The Wild One« leverer én af
filmhistoriens dialog-højdepunkter, da han på spørgsmålet: »What are you
rebelling against, Johnny?« svarer »Whaddaya got?« (»What have you got?«).
Med et problem-unge blik tilbage til 50erne kunne
man rejse det spørgsmål, om de unge i dag er værre end dengang, de sidst var
værst.
På gruppeplanet var urolighederne i kølvandet på
filmen »Rock Around the Clock« i 1957 for ingenting at regne sammenlignet med
vor tids uroligheder og bilafbrændinger på Nørrebro. De små grupper af
»læderjakker« og »anderumper«, som var synlige i gadebilledet i 1957 med
forskellige former for »optøjer«, inspireret af filmen »Læderjakkerne« (»Crime
in the Streets«), forsvandt langsomt fra gadebilledet. Nogle unge fortsatte
dog med at dyrke motorcykel-sammenholdet. Således i 60erne De Vilde Engle under
Bjørn Andersens karismatiske lederskab.
Også De Vilde Engle forsvandt imidlertid af sig
selv. Der var tale om arbejderklasse-unge, som passede deres lærepladser. I
weekenderne larmede »englene« på motorcyklerne, de drak, horede og delte
øretæver ud, for så at møde op igen mandag morgen på arbejdet. Sidenhen var der
svendebrev, fast arbejde, ægteskab, konen blev gravid osv. Englene blev
tilfredse borgerdyr i det nye Velfærds-Danmark.
Vor tids ungdomsproblem er langt større. Der er
kommet hash og hårde stoffer samt etniske minoritetsunge til. Og så er de unges
subkulturelle liv ikke længere bare en fase på vejen til et normalt voksenliv.
I grupper som Hells Angels og Bandidos er »ungdomskulturen« blevet livslang.
Ak ja, lad os få de uskyldige læderjakker fra
50erne tilbage.
........................................................................................................................