Orientekspressen var navnet på en langdistance togforbindelse,
der oprindeligt blev drevet af Compagnie Internationale des Wagons-Lits. Den
eksisterede fra 1883 til 2009 og skal ikke forveksles med Venice
Simplon-Orient-Express-togene, der fortsat eksisterer.
Orientekspressens rute og rullende materiel blev
ændret flere gange i dets levetid. Adskillige ruter benyttede tidligere navnet
eller varianter deraf. Selvom den oprindelige orientekspres kun var en vanlig
international togforbindelse, er navnet blevet synonymt med intriger og
luksusrejser. De to byer der oftest forbindes med Orientekspressen er Paris og Istanbul,
de oprindelige endestationer for denne togforbindelse med faste køretider.
I 1977 ophørte Orientekspressen med at køre til
Istanbul. Dets ummiddelbare efterfølger, et gennemkørende nattog fra Paris til Wien,
kørte for sidste gang fredag den 8. juni 2007. Dernæst blev ruten, som stadig
hed Orientekspressen, afkortet til i stedet at have endestation i Strasbourg, i
anledning af indvielsen af LGV Est, der tillader en væsentlig kortere rejsetid
mellem Paris og Strasbourg. Den nye afkortede togforbindelse havde afgang fra
Strasbourg klokken 22.20 hver dag, kort efter ankomst af et TGV-tog fra Paris,
og blev i Karlsruhe koblet på nattoget fra Amsterdam til Wien.
Den 14. december 2009 ophørte den oprindelige
Orientekspressen med at eksistere og togforbindelsen forsvandt fra europæiske
jernbanekøreplaner, angiveligt et offer for højhastighedstog og
lavpris-flyselskaber. Venice Simplon-Orient-Express, et privatejet selskab
tilhørende Orient-Express Hotels, benytter originale togvogne fra 1920'erne og
1930'erne, og fortsætter at køre mellem London og Venedig samt andre
destinationer i Europa, herunder den oprindelige rute fra Paris til Istanbul.
........................................................................................................................