Logo

MUS-samtale

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Medarbejderudviklingssamtale, eller MUS-samtalen som den hedder i folkemunde, er, som navnet antyder, en udviklingssamtale mellem leder og medarbejder. En mulighed for at se tilbage, se frem og se på hvordan medarbejderen trives.

MUS-samtalen:

Medarbejderudviklingssamtalen er en planlagt og struktureret samtale mellem leder og medarbejder. En samtale hvor medarbejderens forventninger, kompetencer og ambitioner kan diskuteres.

"Medarbejdersamtalen kan være en rigtig god mulighed for, at man som medarbejder kan stille skarpt på sine egne kompetencer. En lejlighed til, at man kan diskutere resultater, forventninger, nutidige og fremtidige kompetencer med sin leder."

"MUS-samtalen har den mulighed, at man sætter tid af til at drøfte nogle ting, man normalt ikke gør. For medarbejderne er samtalen en mulighed for at få feedback, snakke trivsel og skabe bedre arbejdsmiljø, og for virksomheden kan samtalerne give et godt billede af alle medarbejdernes kompetencer.

For at få det største udbytte af samtalerne er både forberedelse og opfølgning vigtig.

Forbered dig

"Det er vigtigt, at både medarbejder og leder sørger for at forberede sig godt til samtalen. Jo mere man kommer med, jo mere får man mulighed for at få med tilbage. Ellers lurer faren for, at det ender i en almindelig trivselssamtale."

"Og omvendt – hvis lederen ikke forbereder sig, kan det være virkelig demotiverende for medarbejderen."

"Man skal huske at følge op på samtalen. Hvis alle ens mål, drømme og aftaler bare ender i en skuffe, kan MUS-samtalen få den helt modsatte effekt end tilsigtet: Så kan medarbejderen måske opleve, at motivationen helt udebliver."

En medarbejderudviklingssamtale er en forberedt, struktureret og fremadrettet samtale mellem leder og medarbejder. Det er her fremtidige arbejdsopgaver, forventninger og kompetenceudvikling med mere tages op.

Skema med punkter der kan bruges til en MUS-samtale

Medarbejdersamtale/forberedelsesskema

 

Medarbejder:_________________________________________

 

Dato for samtale:_____/_____-__________

 

Året der er gået:

1. Hvad har dine personlige mål været - og har du nået dem?

2. Hvilke opgaver er du gladest for på arbejdet?

3. Er der opgaver eller andre forhold, som du gerne vil ændre – set i lyset af året som er gået?

4. Er din udviklingsplan for sidste år opfyldt?

5. Hvilken kompetenceudvikling har du gennemgået i løbet af året? (kurser, uddannelse, nye opgaver, oplæring, andet)

6. Hvilke evner, viden, personlige færdigheder eller interesser har du, som du ikke har brugt i dit daglige arbejde?

Næste år:

7. Hvilke mål har du sat dig for det næste år?

8. Hvilke kurser eller anden kompetenceudvikling kunne du ønske dig som en hjælpe til at opfylde dine mål?

9. Har du nogle specielle behov som følge af din nuværende fase du er i arbejdslivet? (Nyansat, småbørnsfamilie, senior m.v.)

10. Hvordan fungerer samarbejdet i din afdeling?

11. ? Hvad bidrager du selv med til samarbejdet?

12. Hvordan er dit forhold til lederen

13. Hvad skulle være anderledes for at gøre din hverdag bedre?

14. Hvor vil du gerne være arbejdsmæssigt om 5 år?

 

Konklusion – Handlingsplan
(skal accepteres af både medarbejder og leder):

 

Noter om mødet:

.............................................................................................................

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (1 stemmer)
Siden er blevet set 781 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Hvem vil du helst have som ny statsminister?
Effektiv reklame - klik her