Aladdin og den vidunderlige lampe: eventyr fra Tusind og en nat. Grundlag for mange senere bearbejdelser, bl.a. Oehlenschlägers Aladdin eller den forunderlige lampe (1805).
Aladdin er hovedpersonen i et af de eventyr, der fra
1700-tallet ofte indgår i 1001 nats eventyr. Hans historie er brugt i bøger,
opera, musical og film. Eventyret om Aladdin er et folkeeventyr fra Mellemøsten.
Aladdin er en fattig ung mand i en by i Indien, som en troldmand fra Maghreb
(som udgiver sig for at være hans farbroder) beder om at hente en olielampe fra
en hule. Troldmanden forråder Aladdin, som så er fanget i hulen.
Heldigvis har
han troldmandens magiske ring. I desperation kommer han til at gnide på ringen,
og lampens ånd, en djinni, kommer frem. Ånden bringer ham hjem til moderen.
Aladdin har lampen, og da han gnider på den, kommer der en anden langt mere
magtfuld ånd frem. Den opfylder alle hans ønsker. Med dens hjælp bliver Aladdin
rig og mægtig og gifter sig med prinsesse Badroulbadour, sultanens datter.
Ånden bygger et vidunderligt palads for Aladdin, langt flottere end sultanens
eget.
Historien er kendt fra Disneys Aladdin, hvor prinsesse Badroulbadour
hedder Jasmin(e). Badroulbadour optræder også i et digt af den amerikaneren Wallace
Stevens, The Worms at Heaven's Gate, hvori digteren dissekerer skønhedens
flygtighed og substans.
I Danmark har Adam Oehlenschlægers skrevet sin udgave af Aladdin
i et versedrama ved navn "Aladdin eller den forunderlige lampe". I
Oehlenschlägers udgave længes han efter "Orienten" og det orientalske
og historien foregår i Esfahan, det der i dag hedder Iran. Prinsessen hedder
hos Oehlenschläger Gulnare.
"Aladdin eller Den forunderlige lampe" blev
skrevet i 1805 og udkom i første selvstændige bogudgave i 1807. Selve
forestillingen blev opført første gang i 1839 på Det Kongelige Teater. I nyere
tid er Oehlenschlägers udgave blevet vist som Tv-teater instrueret af Kaspar
Rostrup på DR i 1976 og opført som teater på Gladsaxe Ny Teater i 1995, som
lystspil i Ulvedalene i 2000, som børne/ungdomsteater på Baggård-Teatret i 2004
og senest i en nyfortolket udgave af Christian Lollike på Det Kongelige Teater
i Skuespilhuset i 2018.
.............................................................................................................